Thursday, 14 March 2013

Bukti Pemberian IC Kepada Pendatang Haram Filipina

Mungkin semasa melaksanakan projek berkenaan untuk satu tujuan, "Dalang Utama" atau pemikir projek berkenaan tidak terfikir akan implikasi dan risiko di sebalik projek berkenaan di kemudian hari.

Gara-gara projek IC ini membolehkan penceroboh berselindung di sebalik 'legalasi' berkenaan atau menjadikan waris warah mereka sebagai benteng untuk melindungikan diri.

Ini terbukti apabila ada di kalangan penceroboh itu terdiri dari rakyat Filipino yang sudah memilihi kad pengenalan legal negara ini. Terdapat di kalangan penceroboh yang mati katanya memiliki kad pengenalan Malaysia.

Sejauh mana kebenaran belum ada kepastian tetapi kerajaan tentu ada maklumat ini. Pihak berkuasa tidak perlu menyembumyikan perkara ini dan patut dijelaskan secara terbuka tanpa memikirkan implikasi politik. Kebodohan diri yang memudaratkan umum elok diakui dan didedahkan.

Kita anggaplah tidak ada penceroboh yang mati itu memegang kad pengenalan Malaysia. Kita anggap mereka semua adalah rakyat Filipino bangsa Sulu?

Setakat ini seperti mana dijelaskan oleh pihak keselamatan dan berkuasa, mereka tidak berjumpa apa-apa dokumen di tubuh penceroboh yang dibunuh dalam Operasi Daulat? Jadi pihaknya tidak dapat mengenal inditatas penceroboh itu apakah mereka orang Filipino yang diberikan kad pengenalan atau tidak.

-fb / GB

Komen Anda

0 Responses to "Bukti Pemberian IC Kepada Pendatang Haram Filipina "