Wednesday, 27 February 2013

Kisah Ayam Hidup Tanpa Kepala

Dengan hati-hati Mr. Olsen menyembelihnya dengan berusaha untuk tidak merosakkan tulang leher si ayam, kerana ia tahu itu adalah kesukaan sang ibu mertua. Setelah itu keadaan masih berjalan normal dengan si ayam menggelepar-gelepar seperti layaknya ayam yang baru saja disembelih.

Namun anehnya setelah ditunggu beberapa lamanya si ayam bukannya mati, justeru meneruskan aktivitinya sebagai seekor ayam yang tidak mengalami apa-apa. Ayam yang telah tidak mempunyai kepala ini berkelakuan seperti seekor ayam yang sihat berkeliaran, merenggangkan sayapnya dan bahkan cuba untuk mematuk tanah mencari makanan dengan lehernya yang telah kudung. Ia juga berusaha berkokok walaupun yang terdengar hanyalah suara geraman yang berasal dari sebahagian tenggorokannya yang tertinggal.

10 September 1945, seorang petani bernama Lloyd Olsen di daerah Fruita, Colorado, Amerika Syarikat sedang menunggu kunjungan ibu mertuanya untuk makan malam bersama di rumahnya. Isterinya menyuruhnya untuk menangkap dan menyembelih seekor ayam peliharaannya untuk dijadikan sajian. Ia memilih seekor ayam jantan berumur 5.5 bulan, dan dengan sebuah kapak ia cuba menyembelihnya seperti yang telah sering ia lakukan.

Keesokan harinya ternyata ayam ini masih hidup, dan Mr. Olsen berniat untuk merawatnya dengan menyuapnya makanan dan minuman yang diperlukan si ayam untuk bertahan hidup. Ia memberi nama si ayam Mike. Seminggu kemudian Mr. Olsen membawa Mike ke University of Utah di Salt Lake City sejauh 250 batu untuk diteliti. Di situ diketahui bahawa kapak Mr. Olsen tidak mengenai jugular vein (pembuluh darah dari otak ke jantung) yang membuat jaringan otak dan satu telinga Mike tidak terputus.

Dan kerana reaksi seekor ayam sebahagian besar dikawal oleh rangkaian otak ini, Mike dapat beraktifitas seperti biasa walaupun telah kehilangan kepala. Sebuah gumpalan menyelamatkan Mike untuk tidak mengalami pendarahan hingga mati.Mike bertahan hidup selama 18 bulan ke depan, dan menjalani "kerjaya" sebagai bintang persembahan yang sangat popular ketika itu dan digelar The Wonder Chicken, ayam ajaib. Di masa jayanya Mike dapat menghasilkan wang sebanyak $ 4,500 (nilai ini setara dengan $ 48,000 saat ini, ) dalam sebulan dari pertunjukannya.

-zamrispoon.blogspot.com

Komen Anda

0 Responses to "Kisah Ayam Hidup Tanpa Kepala"